maandag 9 maart 2009

Reis en eerste dag

Hallo allemaal,

de reis is goed verlopen.
Wel was het zo, dat ieder veiligheidspoortje waar ik doorkwam begon te piepen zonder aanwijsbare reden.
Bij de laatste controle (in Sydney) bleek het het aluminium van mijn kauwgomverpakking te zijn. Nou ja.
Het is toch al een heel gedoe met controles van bagage en koffers die wel of niet meteen naar de eindbestemming gaan. De vlucht van Frankfurt naar Sydney verliep goed.
Wat ik niet wist (en mijn collega ook niet) is dat we een tussenstop maakten in Singapore. Het is ook dan nog een eind weg. We hadden onderweg wat (onschuldige) turbulentie, maar dat kan toch wat lastig zijn als de uiterst vriendelijke stewardess je een verse en uiterst hete kop koffie heeft geserveerd. Na een paar spannende minuten was de koffie verorberd. Vervolgens na aankomst in Canberra de huurauto opgezocht, met als spannende accesoire het stuur aan de verkeerde kant, want men rijdt hier links. Ook de richtingaanwijzer zit andersom, zodat ik de eerste paar keren dat ik richting wilde aangeven de ruiten wiste.
Ik heb het er trouwens nog met de collega over gehad om eerst een half uur gewoon rechts te gaan rijden om te wennen, maar dat hebben we toch maar niet gedaan.
Ondanks dat ik nog nooit links gereden had, er na 1 km een rotonde kwam die het navigatiesysteem niet kende, en dat deze rotonde verbouwd werd, is de auto schadevrij bij het hotel geparkeerd.
We waren rond de middag hier, dus het leek mij wel leuk om een rondje te gaan lopen naar het centrum. Dat bleek een aardig eind te zijn. Bijna alles wat er hier te zien is hebben we ook gezien. En zijn we erachter gekomen dat Australie eerst New Holland heette. Geschiedenis is soms zo interessant!
Toen we vertrokken was het plm. 25 graden en licht bewolkt, maar al gauw werd het zonnig. En geen zonnebrand op zak natuurlijk. Nou, ik ben verkleurd.
Wat ik niet wist maar nu wel, is dat mijn collega een aardig fanatieke wandelaar is, dus voor vandaag heb ik weer zat beweging gehad. Dat kwam ook doordat we een paar keer de weg kwijt raakten.
Ook was er een groot openluchtspektakel wegens de verjaardag van de Stad (Canberra day), een soort Woodstock. Verder hebben we het Australische parlementsgebouw bekeken en even gepraat met een Aboriginal (inheems Australisch volk) die met een aantal anderen al 10 jaar "kampeert" voor het parlementsgebouw om de eis van zelfstandigheid kracht bij te zetten. Interessant. Wat verder opvalt hier, is de enorme puinhoop die veel mensen van hun tuin maken. Ik ben niet zo krek (daar weet Binnette alles van), maar dit is ongelofelijk. Verder zijn de mensen wel erg vriendelijk als je iets wilt weten of de weg kwijt bent.
Morgen hebben we een afspraak met een Australische collega. We kunnen denk ik wel regelen dat hij ons hier afhaalt.
Nou de groeten maar weer!

2 opmerkingen:

  1. Hoop dat je mijn mail kunt ontvangen. B.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roel,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Jammer dat er niet meer mensen op je verhalen reageren, maar misschien komt dat nog. Op je Hyves had je ook al wat staan bij je Blog. Je hebt het er maar druk mee.

    Groeten van Annette

    BeantwoordenVerwijderen